Sunday, September 9, 2007

Διασυνοριακός σιδηρόδρομος στην Ευρώπη

Προαστιακός στην βόρεια Ελλάδα από τις 10 Σεπτεμβρίου… υπάρχει και όμως και η άλλη όψη του νομίσματος…

Τον περασμένο Ιούνιο, οι σιδηρόδρομοι των επτά κεντρικών χωρών της Ευρώπης (Γαλλία, Γερμανία, Βέλγιο, Ολλανδία, Λουξεμβούργο, Αυστρία και Ελβετία) ενώθηκαν στην Railteam. Το νέο δίκτυο θα επεκτείνει τις διασυνοριακές γραμμές, όπως το Eurostar (Παρίσι- Λονδίνο) και το Thalys (Παρίσι- Βρυξέλες). Μέσα από μια ιστοσελίδα, οι ταξιδιώτες θα μπορούν άμεσα να οργανώνουν και να πληρώνουν δρομολόγια μεταξύ διαφορετικών χωρών της Ευρώπης.

Στόχος αυτής της νέας συμφωνίας των μεγάλων σιδηροδρόμων της Ευρώπης, είναι να ανταγωνιστούν τις αεροπορικές εταιρίες. Μέχρι πριν από λίγο καιρό κάτι τέτοιο ήταν αδιανόητο δεδομένης της επιτυχίας των φθηνών αεροπορικών ταξιδιών. Δύο απροσδόκητοι παράγοντες όμως ανατρέπουν την κατάσταση: η αλλαγή του κλίματος και η… τρομοκρατία. Από την μία τα αεροπορικά ταξίδια ευθύνονται για το μεγαλύτερο μερίδιο της αύξησης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, σε αντίθεση με το τρένο που χαρακτηρίζεται ως το πιο «πράσινο» μέσο μαζικής μεταφοράς. Από την άλλη η υστερία των αρχών για το ενδεχόμενο τρομοκρατικών χτυπημάτων έχει καταστήσει τα αεροπορικά ταξίδια σκέτη κούραση: πολύωρες αναμονές, αδιάκριτοι έλεγχοι, εκνευριστική γραφειοκρατία…

Επιπλέον το τρένο έχει τα πλεονεκτήματα της άνεσης, της «τελευταίας στιγμής», ενώ το μειονέκτημα της ταχύτητας αντισταθμίζεται από το γεγονός οτι εξοικονομείται ο χρόνος μετακίνησης από και προς το αεροδρόμιο, όπως και οι ώρες αναμονής σε αυτό.

Το πρόβλημα βρίσκεται στο ότι ο χάρτης στο site της Raiteam δεν περιλαμβάνει την Ελλάδα... Ακόμα και το 2020, ο χάρτης θα περιλαμβάνει όλες τις χώρες της παλιάς ΕΕ (των 16) πλην της Ελλάδας… Εμείς θα παραμένουμε προσκολλημένοι στο όραμα των αυτοκινητοδρόμων και ο ΟΣΕ θα παλεύει ακόμα για να ανακαινίσει την γραμμή Αθήνα- Θεσσαλονίκη…

πηγή: περιοδικό 4ΤΡΟΧΟΙ (εφημερίδα Αντίλογος)

No comments: