Saturday, May 24, 2008

Όχι και έργο του Foster!

Έβλεπα προ λίγων ημερών ένα ντοκιμαντέρ για την γέφυρα στο Millau της Γαλλίας. Πρόκειται για την ψηλότερη γέφυρα του κόσμου, με ύψος 343 μέτρα, (23 περισσότερα από τον πύργο του Eiffel).

Δεν θα αναφερθώ στα, ομολογουμένως, πολύ εντυπωσιακά στατιστικά στοιχεία της γέφυρας. Λίγο πολύ όλοι την έχουμε ακουστά και ξέρουμε περί τίνος πρόκειται, αλλά στο γεγονός ότι και στο ντοκιμαντέρ αλλά και σε μια γρήγορη αναζήτηση στο διαδίκτυο, η γέφυρα παρουσιάζεται ως έργο του διάσημου Βρετανού αρχιτέκτονα Norman Foster.

Σε αυτό το σημείο έρχεται η ένσταση μου.

Στην αρχή της εκπομπής, κατά την παρουσίαση του θέματος, ο Norman Foster μέσα από σκίτσα έδειχνε το σχήμα των κολονών της γέφυρας και εξηγούσε ότι ήθελε ένα αποτέλεσμα ανάλαφρο, ραδινές αναλογίες και γενικότερα έναν τρόπο να μην δείχνει η γέφυρα το βάρος της. Μέχρι εδώ συμφωνούμε. Αυτό είναι ένα μέρος της δουλειάς του αρχιτέκτονα. Παρεμπιπτόντως για να πετύχει το επιθυμητό αποτέλεσμα, ο Foster κατήργησε μία από τις κολόνες. Επίσης είμαι σίγουρος ότι δεν έκανε κάτι περισσότερο από αυτό το σκίτσο, ή κάποιες διορθώσεις πάνω στα σχέδια που του έδειξαν οι «συνεργάτες» του.

Στην συνέχεια παρουσιάστηκε βήμα βήμα η κατασκευή της γέφυρας, με όλα τα τεχνικά ζητήματα που είτε είχαν προβλεφθεί, είτε ανέκυπταν στην πορεία. Αυτά αφορούσαν την ακρίβεια στην κατασκευή κάθε κολόνας, πάνω στις οποίες θα πατήσει το οδόστρωμα (με το εκπληκτικό αποτέλεσμα της απόκλισης 2 εκατοστών σε μήκος 2460 μέτρων!!!), τον μηχανισμό με τον οποίο το μεταλλικής κατασκευής οδόστρωμα, συρταρωτά τοποθετήθηκε πάνω στις κολώνες αφού κατασκευάστηκε στο έδαφος, την αντιμετώπιση των καιρικών στοιχείων και ιδιαιτέρως του ανέμου και ένα πλήθος μερικών ακόμα, που με έκαναν στο τέλος να εντυπωσιαστώ και να νιώθω πολύ «μικρός», όταν μάλιστα οι περισσότεροι άνθρωποι στους οποίους οφείλεται η ύπαρξη της γέφυρας δεν είναι και πολύ μεγαλύτεροι μου.

Οι άνθρωποι αυτοί κατανάλωσαν τόνους φαιάς ουσίας για κάνουν τη γέφυρα να σταθεί, έμειναν ξάγρυπνοι από το άγχος τους για το αν ο καινοτόμος μηχανισμός που πρότειναν θα λειτουργήσει ως το τέλος και έδειξαν τι μπορεί να κάνει ο άνθρωπος όταν θέλει.

Και έρχεται πάλι στο τέλος ο Norman Foster και λέει ότι «πετύχαμε». «Η γέφυρα δίνει την εντύπωση ότι ίπταται» και άλλες τέτοιες αηδίες.

Η γέφυρα όμως δεν θα ήταν εκεί να «ίπταται» αν δεν ήταν όλοι αυτοί οι χαρισματικοί άνθρωποι. Όλοι χρειάζονται, ο καθένας στον τομέα του. Αλλά να αποδίδουμε «τα του καίσαρως, τω καίσαρι»… Και μια γέφυρα δεν είναι σε καμία περίπτωση δουλειά αρχιτέκτονα. Είναι δουλειά των υπολοίπων που συμπληρώνει με το σχέδιο του ένας αρχιτέκτονας.

Πληροφορίες για την γέφυρα: www.leviaducdemillau.com

7 comments:

Dakis said...

Εν μέρει συμφωνώ μαζί σου, αλλά σκέφτομαι οτι αν δεν ήταν ο Foster και είχε αφεθεί και ο σχεδιασμός στους μηχανικούς θα είχαμε ένα εντελώς διαφορετικό αποτέλεσμα που μάλλον θα έμοιαζε με τις γνωστές ογκόδεις κατασκευές, που στην Ελλάδα έχουμε σε αφθονία.

marl(t) said...

μπορεί ο Foster όταν έλεγε "πετύχαμε" να αναφερόταν στο σύνολο του γραφείου του που έκανε τη μελέτη. Ή και στην κατασκευαστική στην οποία το πούλησε εσχάτως, την Ove Arup, χωρίς την οποία τα περισσότερα από όλα αυτά τα μπιχλιμπίδια των διάσημων αρχιτεκτόνων δε θα είχαν χτιστεί ποτέ.

Le Panao said...

Τελικά το χάσμα μεταξύ αρχιτεκτόνων και υπολοίπων μηχανικών, παρά τις προσπάθειες του Foster παραμένει αγεφύρωτο...

Bl said...

Νομίζω ότι μάλλον δεν έγινα πολύ σαφής σε αυτό που ήθελα να εκφράσω. Δεν διαφωνώ με την συμμετοχή του Foster ή κάποιου άλλου αρχιτέκτονα στο έργο. Σίγουρα είναι ο αρμόδιος για το αισθητικό αποτέλεσμα. Επίσης δεν γενικεύω. Αναφέρομαι μόνο στην συγκεκριμένη, ίσως και σε άλλες, παρόμοιας κλίμακας γέφυρες.
Αυτό που θέλω να πω είναι ότι κακώς κατά την γνώμη μου παρουσιάζεται ο Foster ως ο δημιουργός. Η γέφυρα είναι έργο των μηχανικών που την έκαναν να στέκεται, ο Foster συμπληρώνει.
Δεν υπάρχει θέμα χάσματος μεταξύ αρχιτεκτόνων και υπολοίπων μηχανικών, αλλά αναγνώρισης του έργου του καθενός.

Anonymous said...

bl,καλησπερα..θα συμφωνησω μαζι σου...αναμφισβητητα ο Foster ειναι ενας απο τουσ δημιουργους τησ γεφυρας..Αλλα υπεύθυνος για το αισθητικο μερος αυτησ..Οταν μιλαμε για κατασκευη που ¨ιπταται¨ πως ειναι δυνατον να μην αποθεωσουμε τουσ στατικους που την εκαναν πραγματικοτητα?ενταξει, μπορει ο Foster να οραματιστηκε και να επεμεινε για ραδινες αναλογιες,ομως την ιδια δοξα η αναγνωριση θα επρεπε να εχει και ο ...master -αν θελετε-μηχανικος..

Anonymous said...

TI ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΡΑΔΙΝΕΣ ΑΝΑΛΟΓΙΕΣ???

Kostis_dds said...

Χρησιμοποιείται για να περιγράψει υψίκορμες κατασκευές, αυτές που δεν αντιλαμβάνεσαι εύκολα πως μεταφέρουν τα φορτία τους λόγω της λεπτότητας των στηριγμάτων τους... είναι ο όρος που χρησιμοποιείται κατ' εξοχήν για να περιγράψει τις εκκλησίες γοτθικού ρυθμού για παράδειγμα.